Vad det innebär att köpa ett webbhotell

För att starta upp en egen webbutik, blogg eller någon annan sorts hemsida krävs ett utrymme på en server där din webbsida kan hostas. Det är just detta som ett webbhotell är. Utan webbhotellet kommer inte användare att ha tillgång till din sajt, så det är viktigt att du omedelbart börjar titta runt bland webbhotellsleverantörer så att du hittar rätt.

Frågan är bara hur du ska kunna veta vilken leverantör samt webbhotell som passar dig likt handen i handsken, och den här frågan ska vi besvara. Klicka även på följande länk för en händig översikt över webbhotell.

Inte gratis – men billigt

När man köper ett webbhotell betalar man vanligtvis cirka 15–150 kronor i månaden. Med andra ord är det mycket billigt att få tillgång till ett högkvalitativt webbhotell, och du har en hel uppsjö av olika webbhotellsleverantörer som du kan kika närmare på. Kanske har du någon gång stött på fullkomligt kostnadsfria webbhotell, men vad du bör ha i åtanke är att dessa webbhotell inte alltid bjuder på alla de tjänsterna som man vill ha i ett webbhotell.

Om du skulle välja ett gratis webbhotell måste leverantören självfallet tjäna pengar på ett eller annat sätt. Med detta sagt är det vanligt att du tvingas ha annonser på din sida som du själv inte tjänar någonting på, och i många fall saknas vissa funktioner samt egenskaper som du gärna vill att ett webbhotell ska ha. När allt kommer till kritan är det därför rekommenderat att satsa på ett billigt webbhotell snarare än ett kostnadsfritt alternativ.

Håll utkik efter följande när du letar efter webbhotell

Det finns ett antal punkter som kännetecknar ett imponerande webbhotell. En av dessa är lagringsutrymmet, vilket du bör kontrollera innan du dyker ner i ett köp. Ta även en titt på webbhotellets upptid: hur ofta sidan är tillgänglig för dina besökare. Ibland kan underhåll eller uppdateringar krävas, men du vill helst ha en upptid på 99 %.

Sen kommer vi till en av de allra viktigaste egenskaperna, och detta är en hög prestanda. Din hemsida ska kunna laddas snabbt och effektivt. Annars blir det lätt så att besökare tröttnar och inte orkar vänta på att få ta sig in på sidan. Så länge det erbjuds en hög prestanda ser du till så att de potentiella kunderna faktiskt stannar i din webbutik eller på din blogg.